Home » , , , » Góra Trzech Jaskiń, 15.05.2021

Góra Trzech Jaskiń, 15.05.2021

Wzgórza Srockie to pasmo wzniesień w okolicy wsi Srocko (woj.śląskie). Najwyższe z nich - Góra Trzech Jaskiń (329 m n.p.m.) jest jednocześnie najwyższym punktem w gminie Mstów.

Wzgórza są całkowicie porośnięte lasem, trochę szkoda, bo widoków nie ma stąd żadnych. Las skrywa jednak prawdziwe skarby, piękne wapienne skałki i System Jaskiń Srockich, który tworzą trzy połączone ze sobą jaskinie o łącznej długości ok.90 metrów 😃

Dojście do jaskiń z centrum wsi (skrzyżowanie i przystanek PKS Srocko) nie jest ani długie, ani skomplikowane. Trasa liczy ok 2 km i jest dobrze oznakowana. Mniej więcej w połowie drogi na strudzonych wędrowców czeka ławeczka 😉

Początkowo idziemy szutrową drogą na skraju pola. Na skrzyżowaniu leśnych dróg skręcamy w prawo i dochodzimy do tablicy informacyjnej...

Tu z drogi należy skręcić w lewo, na wąską ścieżkę prowadzącą lekko pod górkę. Chwilę później jesteśmy przy kolejnej tablicy informacyjnej (treść ta sama), skąd wyraźna ścieżka u podstawy skałek prowadzi do pierwszej jaskini.

Schronisko w Srocku II ma niewielkie trójkątne wejście (wysokość 1m), za którym znajduje się niski korytarzyk (0,5 - 1 m) o długości 8 metrów, zakończony salką z niewielkim zbiornikiem stałej wody.

Uzbrojeni w latarki planowaliśmy penetrację jaskiń, trafiliśmy niestety chyba na moment wylęgu komarów, czegoś takiego jeszcze tu nie widzieliśmy. Komary (tysiące komarów!) sprawiły, że plany porzuciliśmy 🦟🦟🦟

Tuż obok zlokalizowany jest otwór wejściowy do Jaskini Sosnowieckiej w Srocku. Wejście również ma trójkątny kształt, jest jednak nieco wyższe (1,5m) i bez problemu można zajrzeć w głąb jaskini, ale znów te komary i jeszcze pająki...o wchodzeniu głębiej nawet nie myślimy 🦟🕷

Kawałek dalej znajduje się główne, jedno z czterech, wejście do Jaskini Kowalskiego w Srocku, którą tworzy prosty korytarz zbudowany na styku dwóch bloków skalnych. Wejście ma kształt zakrzywionego trójkąta, a jego lokatorzy również nie zachęcają do odwiedzin. Na speleologów to my się nie nadajemy 😆

Góra Trzech Jaskiń to urokliwe, mało znane i co za tym idzie, nieczęsto odwiedzane miejsce. Leży trochę na uboczu, ale w niedalekiej odległości od topowych jurajskich atrakcji. Nie przebiega tędy żaden szlak turystyczny, wytyczone są jedynie trasy spacerowe do nordic walkingu, które jednak omijają najbardziej atrakcyjne zakątki.

Eksplorując Górę Trzech Jaskiń należy zachować ostrożność. Skały porozcinane szczelinami i pokryte dywanem bukowych liści mogą stanowić zagrożenie.