Home » , , » Dolina Białej Przemszy - Bagna Błędowskie, 10.04.2021

Dolina Białej Przemszy - Bagna Błędowskie, 10.04.2021

Chodzenie po bagnach wciąga! Nas wciągnęło na tyle, że zmieniliśmy plan wycieczki 😃

Do Błędowa (dzielnica Dąbrowy Górniczej, województwo śląskie) przyjechaliśmy z zamiarem przejścia ścieżki dydaktycznej "Dolina Białej Przemszy". Ścieżka zaczyna się w Kluczach, a kończy w Dąbrowie Górniczej, liczy 10 przystanków i 15 kilometrów. Nie zatacza pętli, w dwie strony trzeba więc przejść łącznie 30 kilometrów, chyba że jakoś zorganizuje się transport w miejsce startu, co nie jest łatwe, bo komunikacji publicznej w zasadzie tu brak.

Krajobraz ścieżki dydaktycznej jest niezwykle zróżnicowany. Trasa wiedzie doliną Białej Przemszy przez piaski Pustyni Błędowskiej, lasy i Bagna Błędowskie. Naszą wycieczkę zaczęliśmy od bagien i w zasadzie na bagnach zakończyliśmy, tak nas wciągnęły! a całą ścieżkę przejdziemy innym razem 👣😉

Auto zostaje na parkingu za szkołą (można zaparkować również przy budynku Ochotniczej Straży Pożarnej Błędów), a my ruszamy drogą leśną, wzdłuż której biegnie żółty szlak turystyczny prowadzący z Błędowa do Klucz. Już tutaj zaczynają się tereny podmokłe, w mniejszych i większych rozlewiskach można obserwować setki żab, a że właśnie trwa okres godowy płazów to odbywa się tu prawdziwe szaleństwo i ampleksus zbiorowy 🐸🐸 Mamy okazję zobaczyć ubarwienie godowe samca żaby moczarowej.

Niebieskie żaby wyglądają niesamowicie! Niesamowicie wygląda również wijąca się między drzewami Biała Przemsza.

Po chwili marszu nasza droga łączy się ze ścieżką dydaktyczną, jesteśmy przy przystanku numer 8 - Torfowisko. Z tablicy informacyjnej dowiadujemy się czym są i jak powstają torfowiska, jakie rośliny można spotkać na torfowiskach itp. W obecnej chwili trwa tu wycinka, nie wygląda to zachwycająco...

Skręcamy w prawą stronę, kawałek dalej, za szlabanem, znajduje się kolejny przystanek, a przy nim tablica nr 9 z mapą całej ścieżki dydaktycznej i ławeczki.

Kontynuujemy wędrówkę leśną ścieżką, by po chwili skręcić na drewniane kładki poprowadzone nad samym bagnem. I znów obserwujemy szalejące z pożądania żaby, jaszczurki leniwie wygrzewające się na deskach kładeczek, a także efekty działalności bobrów. Fajnie byłoby spotkać bobra, a jeszcze fajniej łosia, który również jest mieszkańcem okolicznych lasów. Może następnym razem się uda...

Kładki mają około 200 metrów długości i jeśli ktoś nie czuje się pewnie może je pominąć, dla nas to jednak wielka atrakcja tego miejsca.

Dalej ścieżka prowadzi wzdłuż meandrującej rzeki, to świetny odcinek na obserwacje ptaków (warto zabrać lornetkę!). Nie mamy jednak szczęścia i oglądamy tylko kaczki, za to całą drogę towarzyszą nam ptasie trele. Cudowny hałas! Wiosna! 🌿💚

Kolejna atrakcja to wieże widokowe. Przy pierwszej wieży znajduje się wiata z ławeczkami i ostatni przystanek ścieżki dydaktycznej - Ptaki pustyni, ścieżka jednak tu się nie kończy.

Idziemy do kolejnej wieży, oddalonej o ok. 200 metrów, gdzie kończymy obserwację bagien i zawracamy, ścieżka natomiast wiedzie dalej przez błędowskie lasy...

Odcinek od parkingu do drugiej wieży ma około 2,5 kilometra, my tak się kręciliśmy, że łącznie wyszło nam ponad 6 kilometrów bardzo przyjemnego i edukacyjnego spaceru 😄🐸🦎